اکوکاردیوگرافی ، انواع آن و کاربرد آن در تشخیص بیماری ها

اکوکاردیوگرافی ، انواع آن و کاربرد آن در تشخیص بیماری ها

اکوکاردیوگرافی ، انواع آن و کاربرد آن در تشخیص بیماری ها

اکوکاردیوگرافی
اکوکاردیوگرافی روشی بوده که در آن به کمک امواج فوق صوتی یا اولتراسوند، از قلب تصویربرداری می کنند. این روش، مانند روش الکتروکاردیوگرافی بی خطر بوده و به عنوان یکی از بهترین روش های تشخیصی برای بیماری های قلبی مورد استقبال قرار می گیرد. تفسیر این نوع تصویربرداری به درک صحیح علمی، آشنایی با فیزیک اولتراسوند، آشنایی با اثر داپلر و قوانین مکانیک مایعات نیاز دارد. به کمک این روش، می توان از زوایای مختلف، از قلب عکس گرفت و وضعیت ساختمانی قلب و پمپاژ خون را مورد بررسی قرار داد. همچنین، پزشک برای بررسی حجم و اندازه حفره های قلبی، سرعت و میزان جریان خون، نحوه و مسیر حرکت خون و حجم خون ورودی و خروجی از بطن ها از اکوکاردیوگرافی استفاده می کند. 
در این روش تصویربرداری، پراب دستگاه به ژل مخصوصی آغشته شده تا پزشک آن را روی سینه بیمار قرار دهد. سپس، با حرکت این پراب در قسمت سینه ی بیمار، امواج به درون بدن بیمار فرستاده می شوند تا بتوانند تصاویر مورد نیاز را از قلب و دریچه های مختلف آن ثبت کنند. معمولا این نوع تصویربرداری تنها به 15 الی 20 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت و کاملا بدون درد و عوارض جانبی خواهد بود. 


انواع اکوکاردیوگرافی
اکوکاردیوگرافی انواع مختلفی دارد. نوع اول، کاردیوگرافی داپلر است که برای تشخیص بیماری های قلبی مادرزادی و اختلالات دریچه ای کاربرد دارد. در اکوی داپلر، جریان خونی که به پراب نزدیک می شود، به رنگ قرمز نمایش داده می شود. در مقابل، خونی که از پراب دور می شود، با رنگ آبی مشخص می شود. به این ترتیب، تصاویر در اکوی داپلر با وضوح بیشتری به نمایش درمی آیند. اکوی داپلر، سرعت جریان خون را در داخل قلب و همچنین عروق بزرگ اندازه گیری می کند. نوع دیگری با عنوان اکوکاردیوگرافی قفسه گذر وجود دارد که متداول ترین نوع اکو می باشد. این نوع اکو روشی غیر‌تهاجمی برای تشخیص بیماری های قلبی بوده که بدون انجام جراحی یا ورود وسیله ای به داخل بدن بیمار، از قلب تصویربرداری می کند.
اکوی تنشی، یکی دیگر از انواع اکوکاردیوگرافی هایی بوده که پس از مصرف دارو یا انجام ورزش تحت نظر پزشک، انجام می شود. این نوع اکو، جزئی از تست استرس قلب بوده که در آن باید از قلب بیمار در زمانی که ضربان بالایی دارد، تصویربرداری شود. علت آن است که افزایش ضربان قلب، بهترین راه برای تشخیص برخی ناهنجاری های قلبی است. 
اکوی مری گذر، دسته ی دیگری بوده که بیشتر برای بررسی آئورت و دیگر قسمت هایی از قلب که با اکوی قفسه گذر قابل تشخیص نیستند، بکار می رود. در این نوع اکو بیمار باید چندین ساعت قبل از انجام تصویربرداری ناشتا باشد تا لوله ای خاص ، برای بررسی ساختمان پشت قلب، از طریق مری وارد بدن شود. اکوکاردیوگرافی قلب جنین نیز، نوع دیگری از این نوع تصویربرداری بوده که می توان به کمک آن، نارسایی های قلبی را در مراحل اولیه رشد جنین تشخیص داد. تشخیص آریتمی های قلبیِ جنین به کمک این روش، به انجام اقدامات درمانی در زمان مناسب کمک می کند. 

 

تشخیص بیماری به کمک اکوی قلب

 

کاربرد این نوع تصویربرداری در تشخیص بیماری ها
به کمک اکوکاردیوگرافی می توان صداهای غیرطبیعی قلب و دریچه های مصنوعی قلب را تشخیص داد. همچنین، تشخیص عفونت پرده اطراف قلب، وجود لخته خون پس از سکته، افزایش فشار ریوی، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های قلبی مادرزادی و آسیب عضلات قلب از جمله کاربردهای این نوع تصویربرداری می باشند. همچنین، در شرایطی که فشار خون بالا و بیماری های دیگر، منجر به بزرگ شدن حفره های قلب می شوند، می توان از اکوی قلب برای تشخیص تغییر در اندازه قلب استفاده کرد. از طرفی، در صورتی که پزشک به آریتمی قلبی مشکوک باشد، می تواند به کمک این نوع اکو، علت آریتمی را تشخیص داده و عملکرد قلب را در حضور آریتمی بررسی نماید. 
بعلاوه، اگر بیمار در مراجعات خود ادعا کند که در ناحیه قفسه سینه ی خود احساس ناراحتی می کند، پزشک برای تشخیص ارتباط بین این دردها با مشکلات قلبی، اکوکاردیوگرافی را تجویز می کند. گذشته از آن، برای تشخیص علت اختلالات هوشیاری و تپش قلب، اکوی قلب بهترین گزینه می باشد. شرایط دیگری که پزشک ممکن است انجام اکوکاردیوگرافی را ضروری بداند، شک به اندوکاردیت است. علاوه بر این، مهم ترین کاربرد این نوع تصویربرداری، بررسی عملکرد پمپاژ خون از دریچه ها یا به اصطلاح، کسر جهشی می باشد. 
چنانچه شما هم از بیماری قلبی رنج می برید، می توانید با مراجعه به دکتر محمد صغیرا، بیماری خود را درمان کنید. دکتر صغیرا یکی از پزشکان حاذق و ماهری است که با تجویز اکوکاردیوگرافی، می تواند بیماری قلبی شما را به خوبی تشخیص دهد. 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.