مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال و موارد تجویز ct آنژیوگرافی

مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال و موارد تجویز ct آنژیوگرافی

مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال و موارد تجویز ct آنژیوگرافی

در این مطلب قصد داریم به مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال بپردازیم. آنژیوگرافی یکی از تکنیک ‌های عکس برداری مهم در پزشکی است که برای مشاهده و تصویربرداری از ساختارهای عروقی قلب انسان مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک به دو شکل رادیال (از راه دست) و فمورال (از راه کشاله ران) اجرا می‌ شود و هر کدام از این روش ‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. همچنین، در مواردی که نیاز به تصویربرداری دقیق‌تر از عروق و ساختارهای عصبی داشته باشیم، CT آنژیوگرافی نیز به عنوان یک گزینه، مورد توجه قرار می ‌گیرد. حال اگر می خواهید با هر کدام از این روش ها آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

آنژیوگرافی رادیال

در این بخش از مطلب مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال، ویژگی های رادیال را بیان می کنیم. آنژیوگرافی رادیال از طریق دست انجام می ‌شود و نسبت به دیگر روش ها، انجام آن آسان تر و سریع تر است. این روش کمترین خطر از نظر عوارض مرتبط با خونریزی یا دیگر مشکلات، در مقایسه با آنژیوگرافی فمورال را دارد. یکی از اصلی ترین مزیت های روش رادیال این است که بیمار می تواند به راحتی و پس از چند روز استراحت، به روال عادی زندگی برگردد. نکته قابل توجه این است که تمامی روش های آنژیوگرافی باید توسط بهترین پزشک قلب در اصفهان انجام گیرد. هر چقدر پزشک مهارت و تجربه بیشتری داشته باشد، نتیجه کار بهتر خواهد شد.

 

آنژیوگرافی فمورال

در ادامه مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال، ویژگی های روش فمورال را بیان می کنیم. این روش با دسترسی آسان‌تر به شریان فمورال انجام می ‌شود، بنابراین نسبت به رادیال راحت تر است. در این روش آنژیوگرافی از طریق عروق کشاله ران انجام می شود. همچنین در برخی موارد، اگر دسترسی به شریان ترقوه مشکلی داشته باشد، آنژیوگرافی فمورال انتخاب مناسب تری است. لازم به ذکر است که آنژیوگرافی فمورال دارای بیشترین میزان خطر از نظر عوارض مرتبط با آنژیوگرافی است. در این روش احتمال خونریزی در قسمت کشاله ران بیشتر بوده و بیمار نیاز به استراحت و بستری شدن بیشتری نسبت به روش رادیال دارد.

 

مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال و موارد تجویز ct آنژیوگرافیآنژیوگرافی از راه رادیال یا فمورال توسط بهترین پزشک قلب در اصفهان

 

CT آنژیوگرافی
در این بخش از مبحث مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال، روش CT آنژیوگرافی را معرفی می کنیم. CT آنژیوگرافی، یک روش تصویربرداری ترکیبی است که از تجهیزات CT-Scan برای تصویربرداری عروق استفاده می‌ کند. این روش نقاط قوتی دارد که آن را به گزینه‌ای مفید در موارد خاص تبدیل می ‌کند. CT آنژیوگرافی امکان تصویربرداری دقیق‌تر از عروق و ساختارهای عصبی را فراهم می‌ کند. همچنین در مقایسه با دیگر روش های آنژیوگرافی، کمترین میزان تداخل با بدن فرد را دارد. 
این روش نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این روش از اشعه X استفاده می شود، بنابراین می تواند خطرات و عوارضی به همراه داشته باشد. باید توجه داشته باشید که با توجه به نیازهای بیمار و شرایط بالینی، بهترین پزشک قلب در اصفهان تصمیم می‌گیرد که کدام یک از این روش ‌ها را برای تصویربرداری از ساختارهای عروقی مناسب تر است. 


تفاوت آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی 
در مطالب بالا درباره مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال صحبت کردیم، حال می خواهیم ببینیم فرق آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی در چیست؟ آنژیوگرافی و سی‌تی آنژیوگرافی دو تکنیک تصویربرداری پزشکی هستند که برای عکس برداری از ساختارهای عروقی و رگ های خونی در داخل بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرند. این دو تکنیک از لحاظ اهداف، روش انجام و نحوه‌ی اخذ تصاویر تفاوت هایی دارند که در ادامه آنها را بیان می کنیم.
•    آنژیوگرافی (Angiography):
در آنژیوگرافی از مواد رادیوپاک (موادی که به اشعه‌های X حساس هستند) برای تصویربرداری از عروق خونی استفاده می شود. این ماده به عنوان کنتراست تزریق می ‌شود تا عروق مورد نظر نمایان شوند. سپس تصاویر با استفاده از اشعه‌های X گرفته می ‌شوند. آنژیوگرافی معمولاً برای تشخیص و تصحیح مشکلات عروقی مانند تنگی عروق، انسداد عروق، و آنوئریسم ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. 
•    سی‌تی آنژیوگرافی (CT Angiography):
در این روش از اشعه‌ های X و مواد کنتراست برای تصویربرداری عروق خونی استفاده می شود؛ اما در اینجا، تصاویر با استفاده از دستگاه CT گرفته می ‌شوند. در سی‌تی آنژیوگرافی، ماده کنتراست به عروق تزریق شده و سپس با استفاده از دستگاه CT، تصاویر دقیق از عروق خونی گرفته می ‌شود. این روش نیز برای تشخیص و ارزیابی مشکلات عروقی مانند تنگی عروق و پلاک‌ های آتراسکلروتیک (رویش پلاک در دیوار عروق) قابل استفاده است.

 

مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال و موارد تجویز ct آنژیوگرافیمزایا و معایب آنژیوگرافی از راه دست (رادیال) و کشاله ران (فمورال)

 

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده درباره مقایسه آنژیوگرافی رادیال و فمورال، هر دو تکنیک برای بررسی و تصویربرداری از عروق خونی استفاده می ‌شوند. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و پزشک با توجه به وضعیت بیمار تصمیم می گیرد که از چه روشی استفاده کند. نکته قابل توجه این است که هر کدام از این روش ها باید توسط پزشکان ماهر و مجرب انجام شوند. بنابراین اگر به دنبال بهترین پزشک قلب در اصفهان برای انجام آنژیوگرافی و دیگر روش های درمانی هستید، حتماً از دکتر محمد صغیرا مشاوره بگیرید.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.